بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا، بهویژه در کشورهای توسعهیافته، بهطور منظم حداقل یک مکمل تغذیهای مانند ویتامینها، موادمعدنی، مکملهای فیبری، ترکیبات ضد اسید معده و روغن ماهی استفاده میکنند. بسیاری از این افراد سالم هستند و امیدوارند که سلامت عمومی خود را بهبود بخشند یا اینکه از ابتلا به بیماریهای مزمن پیشگیری کنند.
بااینحال، شواهد علمی نشان میدهند برخی از مکملهای دارای دُز بالا نظیر بتاکاروتن و ویتامین E و ویتامین A نقش کمی در پیشگیری از بیماریهای مزمن درمیان افراد سالم دارند؛ مگر اینکه کمبود ریزمغذیهای خاصی در فرد تشخیص داده شده باشد. پژوهشها نشان میدهند این مکملها ممکن است واقعا بهجای مزیت، ضرر داشته باشند.
پژوهشگران شواهدی دربارهی تأثیر مکملهای سلنیوم در پیشگیری از بیماریهای مزمنی نظیر دیابت حتی در مناطقی مشاهده نکردند که مقادیر کمی از سلنیوم در رژیم غذایی طبیعی موجود است. افزونبراین، شواهدی علمی بسیاری وجود دارد که از اثرهای دیگر تغییرات در سبک زندگی برای پیرشدن سالم و پیشگیری از برخی از بیماریهای مزمن حمایت میکند. اینها عبارتاند از: بهبود کیفیت کلی رژیم غذایی، افزایش فعالیت جسمی، سیگارنکشیدن، الگوی خواب سالم و کاهش استرس.
در آزمایش تصادفی کنترلشدهای در آمریکا، مشخص شد دُزهای نسبتا زیاد مکمل سلنیوم در مناطقی که این ماده در رژیم غذایی زیاد است (مانند آمریکا)، واقعا خطر ابتلا بهدیابت نوع دو را افزایش میدهد. این موضوع پیامدهای متعددی در ارتباط با سلامت عمومی دارد: نخست اینکه در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، استفاده از غذاهای غنی از سلنیوم و مکملهای تغذیهای در سالهای اخیر بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این امر بهدلیل این تصور است که سلنیوم و دیگر مکملهای آنتیاکسیدان میتوانند خطر ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش دهند.
باید مطمئن شد مکمل سلنیوم به افزایش شیوع دیابت یا بیماریهای قلبیعروقی منجر نمیشود. نکتهی مهم موجود این است که اکثر پژوهشهای گذشته در این زمینه، در جمعیتهای آمریکایشمالی انجام شدهاند که در آن، وضعیت پایهای سلنیوم بهطورچشمگیری بیشتر از اروپا است. میزان سلنیوم در رژیم غذایی در کشورها و مناطق مختلف، عمدتا بهعلت تنوع در محتوای سلنیوم غذاهای گیاهی و علوفهی دامی بهمیزان درخورتوجهی متفاوت است. سرانجام یافتههای ناامیدکنندهای از چندین مطالعهی بالینی پرهزینه روی مکملهای آنتیاکسیدان، نهتنها هیچ مزیتی ازنظر ارتقای سلامتی نشان ندادند؛ بلکه حتی نشاندهندهی مضراتی در زمینهی مصرف این مکملها نیز بودند.
آنچه مطالعات بهطور کلی نشان میدهند، این است که شواهد کنونی برای توصیهی مصرف منظم مکملها در جمعیت افراد سالم کافی نیستند. نتیجهگیری ساده است: بیشتر مکملها از بیماریهای مزمن یا مرگومیر پیشگیری نمیکنند. استفادهی گسترده از آنها موجه نیست و باید از آنها اجتناب کرد. این امر بهخصوص در افراد معمولی دچار کمبود ریزمغذیها واقعیت دارد. از دیدگاه سلامت عمومی، برای ارتقای الگوهای غذایی در جمعیت عمومی باید کوشید و به مداخلاتی توجه کرد که افزایش مصرف غذاهای گیاهی حاوی ویتامینها و موادمغذی لازم برای سلامتی را موجب میشود.
ردمی که یکی از برندهای زیرمجموعهی شرکت چینی شیائومی محسوب میشود، درنظر دارد در آیندهی نزدیک، گوشی پرچمداری را رونمایی کند. این مسئله از این نظر غافلگیرکننده است که گوشیهای خانوادهی ردمی معمولا در ردهی گوشیهای میانرده قرار میگرفتند؛ اما باتوجهبه اینکه اخیرا شیائومی ردمی (Redmi) را به یکی از برندهای زیرمجموعهی خود تبدیل کرده، اکنون این مجموعه آزادیعمل بیشتری در ارائهی محصولاتش خواهد داشت.
چندی پیش، عرضهی گوشی هوشمند ردمی نوت ۷ را شاهد بودیم. پس از عرضهی این محصول، این سؤالی ذهن بسیاری از علاقهمندان را بهخود مشغول کرده بود: آیا نوت ۷ پرچمدار گوشیهای ردمی است یا خیر؟ اکنون مدیرعامل شیائومی، لی جون، ازطریق شبکهی اجتماعی ویبو به کاربران اطلاع داده که ردمی درصدد ارائهی گوشی جدیدی است که به تراشهی بسیار قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ مجهز خواهد شد.
این مسئله به این دلیل تعجببرانگیز است که معمولا از نام ردمی برای گوشیهای اقتصادی استفاده میشود. درحالحاضر، زمان دقیق عرضهی پرچمدار جدید ردمی و مشخصات فنیاش مشخص نیست.
بهنظر میرسد شیائومی میکوشد در بازار با خودش رقابت کند. پیشازاین، بسیاری از افراد انتظار داشتند ردمی به ارائهی گوشیهای ارزانقیمت و میانرده ادامه دهد تا بدینشکل، از رقابت با گوشیهای ردهبالایی جلوگیری شود که با برند شیائومی عرضه میشوند. بااینحال، با انتشار خبر عرضهی پرچمداری با برند ردمی تمام این پیشبینیها نقش بر آب شدند.
در این حالت، برند اصلی شیائومی که باعنوان می (Mi) شناخته میشود، در مقابل ردمی قرار میگیرد. البته، این مسئله چندان هم تازگی ندارد. برای مثال، میتوان به رقابتهواوی و برند زیرمجموعهی آن، آنر (Honor) در برخی بازارها اشاره کرد. هواوی و آنر بهطور همزمان گوشیهایی را در سه دستهی پرچمدار و میانرده و پایینرده ارائه میکنند. البته، گوشیهایی که با برند آنر عرضه میشوند، معمولا از نمونههای عرضهشده با برند هواوی ارزانتر هستند؛ هرچند این موضوع دربارهی گوشیهای پرچمدار بیشتر صدق میکند. با این اوصاف، احتمالا در بارهی می و ردمی هم تکرار چنین راهبردی را شاهد خواهیم بود.
باتوجه به اخبار و اطلاعات منتشرشده، احتمالا در سال جاری شیائومی سه پرچمدار عرضه خواهد کرد که از اسنپدراگون ۸۵۵ بهعنوان قلب تپنده استفاده میکنند. این سه گوشی عبارتاند از: می ۹ و می میکس ۴ و گوشی پرچمدار ردمی. گفتنی است هنوز نام گوشی پرچمدار ردمی مشخص نشده است. باتوجهبه شناختی که از شیائومی داریم، احتمالا این شرکت چند محصول دیگر نیز با پردازندهی اسنپدراگون ۸۵۵ به بازار عرضه خواهد کرد.
اگر بخواهیم با همین وضع بازار ارز و جهش دلار به نمایشگاههای خودروی خارجی سر بزنیم، میتوانیم با سرمایهای کمتر از ٢٠میلیون تومان دست پر برگردیم و خودروهایی بهتر از پراید بخریم!
«پراید ارزانقیمت است و قابل جایگزینی نیست.» این مهمترین دفاع مدیران ایرانی از خودروی پرحاشیهای است که نزدیک به دودهه است در خیابانهای ایران جولان میدهد.
حالا پراید دیگر آن خودروی نسبتا ارزان سابق هم نیست و در بازار آزاد به ٣٨میلیون تومان رسیده است. این موضوع درحالی رخ میدهد که در بازار جهان، گزینههای زیادی برای مشتریان کم پول وجود دارد.
این گزینهها به اندازهای متنوع است که اگر بخواهیم با همین وضع بازار ارز و جهش دلار به نمایشگاههای خودروی خارجی سر بزنیم، میتوانیم با سرمایهای کمتر از ٢٠میلیون تومان دست پر برگردیم و حداقل خودروهای دست دوم کمسنوسال اما نسبتا باکیفیتی خریداری کنیم.
میهمان وفادار ایرانیها
پراید، یکی از نخستین محصولات کیا موتورز بود که نزدیک به دودهه قبل میهمان مشتریان ایرانی شد اما این خودروی پرحاشیه که این روزها بیشتر از هر زمانی کیفیتش زیر سوال رفته، قرار بود که خط تولیدش تا پایان امسال متوقف شود اما حالا که کمتر از ٣ماه به پایان سال باقی مانده، نهتنها خبری از توقف خط تولید نیست، بلکه جاده مخصوصنشینها بر طبل افزایش قیمت این محصول میکوبند.
پراید که هماکنون قیمت کارخانهای آن بین ٢٢ تا ٢٣,٥ میلیون تومان است، نرخ آن در بازار آزاد به ٣٨ میلیون تومان هم میرسد. یکی از ادعاهای خودروسازان داخلی برای فرار از شکایات مردم درباره قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی این است که در هیچ نقطهای از این عالم خودرویی به مانند پراید پیدا نمیکنید که اینقدر ارزان بوده و به این اندازه مجهز باشد!
یعنی در رده قیمتی زیر ٢٥میلیون تومان، تنها گزینه مناسبی که برای شما خریداران ایرانی وجود دارد، همین خودرو است و بس. اما در حالی مشتریان ایرانی با بودجه کمتر از ٢٥ میلیون تومان هیچ حق انتخاب دیگری ندارند که با همین بودجه در بازارهای جهانی میتوانید انتخابهای متعددی داشته باشید.
خودروهای کمتر از ٢٠میلیون تومان در بازار ایران
این روزها قیمت خودرو لحظهای بالا میرود. کافی است تا سری به سایتهای خرید خودرو بزنید. خودرویی که هفته گذشته به قیمت ٢٠ میلیون تومان آگهی شده بود، حالا به بالای ٢٢ میلیون تومان رسیده است.
این افزایش قیمت اما در شرایطی رخ میدهد که قرار بود با آزادشدن قیمتگذاری خودرو، بازار دلالی خودرو برچیده شود. درشرایطی با بودجه ١٢ تا ١٥ میلیون تومانی در بازارهای جهانی میتوانید خودروهای کارکردهای همچون مزدا MX-٥، اشکودا اوکتاویا vRS، آلفارومئو GTV و فولکسواگن پاسات بخرید که این روزها با این بودجه انتخابهای خیلی محدودی دارید که چندان چنگی هم به دل نمیزنند.
بهعنوان مثال، پیکانوانت سال ٨٥ که به گفته آگهیدهنده آن ٣٠٠هزار تا کارکرده ١٥ میلیون تومان قیمت خورده است، اما از دیگر گزینههایی که شما میتوانید به سراغ آن بروید، خودروی پژو ۴۰۵ مدل ٧٨ است که برای خریدار چیزی حدود ١٣میلیون تومان آب میخورد.
یکی دیگر از فروشندگان پراید آلبالویی را که مال ١٥سال پیش است را ١٤میلیون تومان قیمت گذاشته است. پراید صندوقدار مدل۸۴ هم که هیچ تخفیف بیمهای ندارد، ١٥میلیون تومان خریدوفروش میشود. پراید صندوقدار مدل۸۳ هم دیگر انتخابی است که شما با بودجه ١٣میلیونی میتوانید سراغ آن بروید.
خودروهای کمتر از ٢٠ میلیون تومان در بازار جهان
در بازار جهان برخلاف بازار ایران، میتوان با کمترین قیمتها خودروهایی خرید که از نظر کیفیت، پراید حتی به گرد پای آنها نمیرسد. خودروهای دستدومی که در حد نو به شمار میآیند و ارزانترین خودروهای بازار جهان هستند.
مزدا MX-٥: جالب است که بدانید مزدا MX-٥ هم اکنون در بازارهای جهانی به قیمت حدود ٨٠٠ پوند فروخته میشود، اما در شرایطی این خودرو نصف قیمت پراید یعنی چیزی حدود ١١ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان (با احتساب پوند ١٤هزارتومانی) برای خریدارانش آب میخورد که این خودرو یکی از پرفروشترین محصولات اسپورت تاریخ بوده و دلایل خوبی هم برای این کار وجود دارد.
فرم بدنه رودستر و دونفره، پیشرانه ٤ سیلندر مشتاق و شاسی دیفرانسیل عقب باعث شدهاند مزدا خودرویی هیجانانگیز و خوشاستایل باشد. جالب است که بدانید قدرت این خودرو ١٤٦ اسب بخار و گشتاور ١٦٨ نیوتونمتر اعلام شده است.
محبوبیت فوقالعاده MX-٥ باعث شده در بازار دستدومها نمونههای فراوانی از آن وجود داشته باشد. با کمتر از ١٠میلیون تومان میتوانید نمونههای مناسبی از نسل دوم را بخرید اما حتما باید حواستان به زنگزدگیهای اطراف رکابها و عملکرد خوب پیشرانه باشد. خبر خوب اینکه اگر نیاز به راهنمایی داشته باشید، مکانیکهای زیادی میتوانند به شما کمک کنند.
اشکودا اوکتاویا vRS: این خودرو از دیگر خودروهای ارزانقیمتی است که ٩٠٠ پوند، یعنی چیزی حدود ١٢ میلیون و ٦٠٠ هزار تومان قیمت خورده است.
اگرچه ظاهر این خودرو خیلی برجسته نیست اما نخستین نسل اوکتاویا vRS اشتراکات زیادی با آئودی TT نسل اول داشته و از همان پیشرانه ١,٨ لیتری توربوی ١٨٠ اسب بخاری سود میبرد. به این پیشرانه باید یک کابین جادار ٥ نفره و صندوقعقب بزرگ را اضافه کرد.
بد نیست که بدانید قدرت این خودرو ١٨٠ اسب بخار و گشتاور آن ٢٣٥ نیوتونمتر است و میتواند در ٧.٦ثانیه به سرعت ١٠٠کیلومتر در ساعت برسد.
آلفارومئو GTV: این خودرو با قیمت ٩٠٠ پوندی و استایل ایتالیایی، هندلینگ تیز و پیشرانههای شگفتانگیز از دیگر خودروهای ارزانقیمتی است که میتوانید در بازارهای جهانی خریداری کنید. آلفارومئو GTV تمامی شاخصههای یک فراری ارزانقیمت را دارد.
مدلهای ٦ سیلندر GTV در این بازه قیمتی جای نمیگیرند اما مدل ٢ لیتری ارزانتر است. در موقع خرید باید تاریخچه سرویسهای خودرو را با دقت بررسی کنید. پیشرانه این خودرو، ٤ سیلندر ٢ لیتری، قدرتش ١٤٨ اسب بخار است و صفر تا ١٠٠ کیلومتر را در ٨,٤ ثانیه پر میکند .
مرسدس S٣٢٠ CDI: این خودرو هم با قیمت ٩٩٥ پوند و مصرف سوخت ٧,٩ لیتر در هر صد کیلومتر از دیگر گزینههای مناسب برای خریدارانی است که میخواهند کمتر از ٢٠میلیون تومان هزینه کنند. به هر حال نباید فراموش کرد که خرید یک مرسدس بنز S کلاس یکی از خریدهای هیجانانگیزی است که میتوان داشت.
این خودرو هر چه که باشد یکی از بهترینهای دنیا است. با سواری فوقالعاده راحت و پیشرانهای بزرگ و بدون استرس مرسدس یکی از بهترین گزینههاست. فقط هنگام خرید باید حواستان به سیستمهای برقی و الکترونیکی باشد.
فولکسواگن پاسات: فولکسواگن پاسات از دیگر گزینههایی است که یک ایرانی با پول پراید در بازارهای جهانی سراغ آن برود؛ شما با حدود ١٤میلیون تومان میتوانید پاسات نسل B٥ را بخرید.
شاید این خودرو از نظر هندلینگ به پای فورد موندئو نرسد اما اگر یک خودروی جادار با قابلیت اعتماد خوب میخواهید پاسات گزینه مناسبی است؛ زیرا سیستم تعلیق نرم و صندلیهای فوقالعادهای دارد.
فولکسواگن به خاطر محصولاتی با کابینهای باکیفیت شناخته میشود؛ بنابراین حتی نمونههایی با کارکرد بالا نیز میتوانند چندین سال بدون دردسر کار کنند.
مزدا RX-٨: این خودرو با قدرت ٢٢٨ اسب بخار و شتاب ٦,٤ ثانیه و بهای هزار پوندیاش از دیگر انتخابهایی است که خریداران با بودجه زیر ٢٠میلیون تومان میتوانند به سراغ آن بروند.
منحصربهفردترین ویژگی این خودرو که باعث شده در بازار کارکردهها نیز به طور باورنکردنیای ارزان باشد، پیشرانه تویین روتاری است که برخی افراد از آن فرار میکنند اما اگر بتوانید نمونهای صحیح و سالم را پیدا کنید، جدای از مصرف سوخت کم به پیشرانهای میرسید که ردلاین ٩ هزار داشته و خود خودرو نیز از تجهیزات زیادی سود میبرد.
فورد پوما: فورد پوما با قیمت ٩٩٥ پوند همانند نخستین نمونههای مینی ساختهشده توسط بامو، فورد پوما نیز پتانسیل سرمایهگذاری را دارد.
اگر بتوانید نمونههای بدون زنگزدگی و پوسیدگی با پیشرانه ١,٧ لیتری آن را پیدا کنید، معاملهای خوب خواهید داشت. این پیشرانه ١٢٣ اسب بخاری با همکاری یاماها توسعه یافته و دور آن به خوبی بالا میرود. همچنین از گیربکس ٥ سرعته دستی با تعویضهای سریع لذت خواهید برد.
فرمان پوما دقیق و پاسخگو بوده و سواری آن نیز به خوبی از عهده دستاندازها برمیآید. کنترل بدنه نیز عالی است و هیجان زیادی را پشت فرمان تجربه خواهید کرد. همه اینها با قیمت کمتر از ١٠میلیون تومان در اختیار شماست.
تویوتا راو ٤ ١,٨ VVT-I: خودروی ارزانقیمت برند تویوتا با قدرت ١٢٣ اسب بخار و مصرف سوخت ٧.٤ لیتر در هر صد کیلومتر حدود ٩٩٥ پوند قیمت دارد. نسل اول راو ٤ یکی از نخستین شاسیبلندهای کوچکی بود که از سواری لذتبخش سود میبرد.
این خودرو اگر چه امروز ظاهر خوبی ندارد اما هنوز هم سواری مناسبی داشته و جادار است. با این پول به نمونههایی با کارکرد بالا دست پیدا میکنید اما محصولات تویوتا به خاطر قابلیت اطمینان بالا شناخته شدهاند.
همچنین به خاطر اینکه پیشرانه ١.٨ لیتری تنها در نسخههای دیفرانسیل جلو عرضه شده، بنابراین این خودرو از نظر مکانیکی سادهتر از مدلهای دو دیفرانسیل است.
آئودی TT ١,٨T کواترو: این خودرو که هزار پوند قیمت دارد، با مصرف سوخت ٩.٥ لیتر در هر صد کیلومتر در زمره خودروهای پر مصرفی است که البته سواری خیلی خوبی دارد. سواری TT به خوبی پورشه باکستر نبوده اما با وجود پیشرانه ١٧٧ اسب بخاری هنوز هم میتواند خنده را روی لبانتان بنشاند.
همچنین استایل منحصربهفرد و کیفیت قابلقبول کابین باعث شدهاند این خودرو پس از ٢٠سال هنوز هم احساس مدرنبودن را داشته باشد.
فیات پاندا: فیات پاندای ٩٩ اسبی که درسال ٢٠٠٥ قیمت پایه ٩٩٩٥ پوندی داشت هماکنون قیمت کاملاً مناسبی داشته و بسیاری از نمونههای آن را میتوان با بهای کمتر از ٢هزار پوند خریداری کرد. البته به یاد داشته باشید این خودرو در صورت تجهیز به ESP فاقد دکمه خاموش کردن آن است.